Στη σημερινή κοινωνία τόσο η αύξηση του ανταγωνισμού των επιχειρήσεων όσο και οι απαιτήσεις των καταναλωτών υποδεικνύουν ως μονόδρομο τη συμμόρφωση της κάθε επιχείρησης με συγκεκριμένες αρχές, οι οποίες έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την Ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που παρέχουν.
Ας εξετάσουμε λοιπόν, τους λόγους που “ανάγκασαν” τις επιχειρήσεις να στραφούν στην ποιότητα (και συνεπώς στα Συστήματα Διαχείρισης Ποιότητας).
H ένταξη της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση έφερε στο προσκήνιο όλες τις αδυναμίες των ελληνικών επιχειρήσεων να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά, ενώ ήταν σχεδόν αδύνατο να καταφέρουν να διεισδύσουν σε αγορές της ενωμένης Ευρώπης.
Ξεκίνησαν λοιπόν μια σειρά από δράσεις, που στόχο είχαν όχι μόνο να βελτιώσουν την ποιότητα, αλλά και να πείσουν τον Έλληνα επιχειρηματία για την ανάγκη για ποιότητα και ανταγωνιστικότητα.
Τέτοιες δράσεις αφορούσαν κυρίως σε εκδηλώσεις και σεμινάρια, για να εξοικειωθούν οι επιχειρηματίες και manager με τις νέες μεθόδους και τα εργαλεία ποιότητας.
Το 1991, έτος ποιότητας από τον Σ.Ε.Β., δημοσιεύτηκε η πρώτη εμπειρική έρευνα στην Ελλάδα, με στόχο τη διερεύνηση και τη μέτρηση της ποιότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν απογοητευτικά καθώς, η πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν αντιλαμβανόταν την έννοια της ποιότητας, ενώ δεν είχαν αναθέσει σε εξειδικευμένα στελέχη την υιοθέτηση πρακτικών ποιότητας.
Ακόμη, η δεινή θέση των ελληνικών επιχειρήσεων σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη στα θέματα της ποιότητας, καταδεικνύεται και από μια πανευρωπαϊκή έρευνα που έγινε το 1992, όπου η Ελλάδα έλαβε μια από τις τελευταίες θέσεις στην εφαρμογή προγραμμάτων ποιότητας, διασφάλισης ποιότητας και διοίκησης ολικής ποιότητας.
Απόρροια των ανωτέρω ήταν το γεγονός ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες αντιλήφθηκαν την ανάγκη για ποιότητα και οργάνωση και στράφηκαν προς αυτή την κατεύθυνση.
Τι ορίζεται επομένως ως ΠΟΙΟΤΗΤΑ;
Ανά τα χρόνια έχουν γραφεί πολλοί ορισμοί για την Ποιότητα, αυτόν που διαλέξαμε εμείς είναι ο παρακάτω:
Ποιότητα είναι ο βαθμός στον οποίο ένα σύνολο εγγενών χαρακτηριστικών πληροί συγκεκριμένες απαιτήσεις. Ο όρος απαιτήσεις αναφέρεται τόσο στις απαιτήσεις της επιχείρησης όσο και στις απαιτήσεις των πελατών.
Η ποιότητα δεν αφορά μόνο υλικά προϊόντα, αλλά και υπηρεσίες, επιχειρήσεις, οργανισμούς. Γενικότερα ο όρος ποιότητα μπορεί να αποδοθεί σε κάθε τι που διαθέτει ένα σύνολο εγγενών χαρακτηριστικών.
Με ποιον τρόπο όμως μια επιχείρηση μπορεί να επιτύχει την Ποιότητα;
Εφαρμόζοντας ένα Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας (Quality Management System) κατά το οποίο υποδεικνύονται η οργάνωση, τα αναγκαία μέσα και το προσωπικό που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση της Διαχείρισης της Ποιότητας.
Ο γενικός στόχος ενός Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας είναι η τήρηση και η βελτίωση των προδιαγραφών (χαρακτηριστικών) των προϊόντων ή υπηρεσιών που προσφέρονται έτσι ώστε να καλύπτονται οι συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών.
Και τελικά ποια θα είναι τα οφέλη για τον Οργανισμό;
- Εσωτερικά Οφέλη, που προκύπτουν από την καλύτερη εσωτερική λειτουργία της επιχείρησης
- Εξωτερικά Οφέλη, που προκύπτουν σε σχέση με τις συναλλαγές της επιχείρησης με το περιβάλλον της (πελάτες, προμηθευτές, κ.λπ.), π.χ. καλύτερα εμπορικά αποτελέσματα, ανάπτυξη εργασιών και βελτίωση ανταγωνιστικότητας, βελτίωση του γοήτρου και της αξιοπιστίας της επιχείρησης κ.λπ..
Μια επιχείρηση λοιπόν, που εφαρμόζει και έχει πιστοποιηθεί με ένα Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας (ISO) σημαίνει ότι είναι πιστοποιημένη η ποιότητα της συνολικής λειτουργίας της και όχι η ποιότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών που αυτή παρέχει προς τους πελάτες της.
Ένα Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας, δεν αποτελεί από μόνο του εχέγγυο για επιτυχία, και δεν είναι κάτι που συμβαίνει τυχαία σε μια επιχείρηση. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα, ένα βήμα που πρέπει να γίνει με οργάνωση και προγραμματισμό για να επιτύχει τα κατάλληλα και προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Μετά από μακροχρόνια εμπλοκή με την «ποιότητα» η Alpha Plan Consultants μπορεί να βοηθήσει κάθε επιχείρηση/ οργανισμό να εκμεταλλευτεί τα πλεονεκτήματα της πιστοποίησης.
Αβραμίδου Ξένια
Σχεδιασμός Διαχειριστικών Συστημάτων
Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης
(Production and Management Engineer)