Η κρίση του COVID-19, έχει επιφέρει αλλαγές σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής. Άλλαξε τον τρόπο που αλληλοεπιδρούμε, που εργαζόμαστε, που εκπαιδευόμαστε. Άλλαξε ουσιαστικά τον τρόπο που ζούμε. Τις αλλαγές αυτές είτε τις επιδοκιμάζουμε, είτε τις αποδοκιμάζουμε, σίγουρα όμως τις συνηθίζουμε, καθώς αυτές ήρθαν για να μείνουν.
Σημαντικές αλλαγές βιώνει και το επιχειρείν. Νέοι όροι, νέες καταναλωτικές συνήθειες και νέα επιχειρηματικά μοντέλα εισάγονται καθημερινά στην αγορά. Η τεχνολογία προσέφερε και προσφέρει λύσεις για το μετασχηματισμό των επιχειρήσεων αποτελώντας το μεγαλύτερο σύμμαχο του επιχειρηματία. Η πανδημία δεν μας εισήγαγε στην τεχνολογία καθώς ήδη διανύουμε την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, αλλά επίσπευσε την εφαρμογή τεχνολογικών λύσεων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι ο κλάδος του λιανικού εμπορίου παρουσιάζει τις μεγαλύτερες ανάγκες σε θέματα ψηφιοποίησης.
Υπάρχουν δεκάδες λύσεις για την ψηφιοποίηση όλων των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου. Παρακάτω αναφέρονται ορισμένες μόνο από τις πρακτικές που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τον ψηφιακό χαρακτήρα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου:
- Social Commerce και προβολή σε Marketplaces: Πλέον ο χρήστης αντί να κάνει κλικ σε έναν ιστότοπο τρίτου μέρους, μπορεί να κάνει τις αγορές του, απευθείας από την εφαρμογή πλοήγησης των social media. Σελίδες όπως το Instagram και το YouTube, θεωρούνται σήμερα από τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες πωλήσεων. Το Social Commerce συνεχίζει να ενδυναμώνεται με συνεργασία μεταξύ TikTok και Shopify, την εισαγωγή των Facebook Shops κ.α. Η επιθυμία του καταναλωτή να πραγματοποιεί συγκρίσεις τιμών, έλεγχο αξιολογήσεων, αλλά και αγορές, αποκλειστικά μέσω ενός περιβάλλοντος έχει εκτοξεύσει και τη χρήση Marketplaces, όπως είναι το Skroutz.
- Εφαρμογές VR και AR: Τον τελευταίο χρόνο η έννοια της “φυσικής” δοκιμής φαίνεται να εκλείπει από το καταναλωτικό μας λεξιλόγιο. Αγοράζουμε κάτι χωρίς να είμαστε απολύτως σίγουροι για την εμπειρία που θα μας δώσει η αγορά του. Οι τεχνολογίες της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικότητας, καλύπτουν αυτό το κενό που δημιουργήθηκε και μας επιτρέπουν ξανά να “νιώσουμε” το προϊόν πριν το αγοράσουμε. Αποτέλεσμα των εφαρμογών αυτών στο λιανεμπόριο, θα είναι η αύξηση των πωλήσεων και η ταυτόχρονη μείωση των επιστροφών, αφού πλέον ο καταναλωτής θα κατανοεί πλήρως τι αγοράζει.
- Ψηφιακά Πορτοφόλια και Ανέπαφες Πληρωμές: Οι καταναλωτές σήμερα δείχνουν απρόθυμοι να ανταλλάσσουν χρήματα ή ακόμη και κάρτες με άλλους. Η εταιρεία παροχής συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών, CardFlight αναφέρει πως οι συναλλαγές ανέπαφων πληρωμών στις Η.Π.Α. αυξήθηκαν κατά 107% από την έναρξη του πρώτου lockdown και μέχρι το τέλος Ιουνίου. Οι λύσεις ανέπαφων πληρωμών επιτρέπουν στους πελάτες να πληρώνουν, είτε από τις κινητές συσκευές τους (smartphones και tablets), είτε με πιστωτικές κάρτες χωρίς καμία ανησυχία. Ήδη συναντώνται, πολλά συστήματα ανέπαφων συναλλαγών, με πιο γνωστά το Stripe, το PayPal, το Apple Pay, το Google Pay και το Square, τα οποία μπορούν να ενσωματωθούν στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα.
- Έξυπνα ερμάρια (Smart lockers): Ακούσαμε για click away, ακούσαμε click and collect, ακούσαμε για click in shop. Η ανάπτυξη των smart lockers, που αποτελούν χώρους αποθήκευσης προϊόντων εντός ή και εκτός του καταστήματος για την παραλαβή από τον πελάτη, είναι το μεγαλύτερο όπλο για τη γρήγορη παράδοση των on line παραγγελιών. Στην ουσία ο πελάτης 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, ανέπαφα, άμεσα και χωρίς αναμονές σε ουρές μπορεί να παραλάβει τα προϊόντα που έχει αγοράσει.
- Τεχνολογία ταυτοποίησης μέσω ραδιοσυχνοτήτων (RFID): Πρόκειται για μικρά chips που αποτελούνται από ένα ολοκληρωμένο κύκλωμα, το οποίο περιλαμβάνει μνήμη ώστε να αποθηκεύει κρίσιμες πληροφορίες για τα εμπορεύματα, και μία κεραία. Η συγκεκριμένη τεχνολογία αποτελεί την απαρχή της ψηφιοποίησης, καθώς μέσω αυτής βελτιώνονται όλες οι λειτουργίες της επιχείρησης (π.χ. αποθήκευση, αποθέματα, διανομή κ.α.). Η τεχνολογία RFID, συνδυάζεται με άλλες καινοτόμες πρακτικές, όπως τα έξυπνα ράφια (smart shelves) και τα αυτοματοποιημένα ταμεία (self-checkout terminals).
- Ηλεκτρονικά Καταστήματα (E-shop): Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας παροχής τεχνολογικών λύσεων για επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, Bazaarvoice, το 41 % δείγματος ερωτηθέντων απάντησε ότι από το Μάρτιο του 2020 ψωνίζει διαδικτυακά, προϊόντα που πιο πριν αγόραζε αποκλειστικά από καταστήματα. Ένα διαδικτυακό κατάστημα, δίνει τη δυνατότητα στην επιχείρηση να ανταγωνίζεται χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. Δίνει ουσιαστικά τη δυνατότητα να παρουσιάσετε τα προϊόντα σας στον πιο πολυσύχναστο δρόμο, σε ένα δρόμο που δεν σταματά να λειτουργεί ποτέ, στο διαδίκτυο.
Η Δράση του ΕΣΠΑ ‘’e-λιανικό’’, δίνει τη δυνατότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επιδοτηθούν για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος και τις επιτρέπει να ενσωματώσουν την ψηφιακή τεχνολογία και να διασφαλίσουν τη συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητάς τους.
Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, οι επιχειρήσεις με λιγότερους από 100 υπαλλήλους έχουν 2,7 φορές περισσότερες πιθανότητες να βιώσουν έναν επιτυχημένο ψηφιακό μετασχηματισμό από τους μεγάλους εταιρικούς γίγαντες.
Εάν σας φοβίζει ο ψηφιακός μετασχηματισμός επειδή θεωρείτε την εφαρμογή του δύσκολη ή ακόμη και αδύνατη για την επιχείρησή σας, ως σύμβουλοι επιχειρήσεων σας λέμε ότι σε αυτόν τον αγώνα έχετε σίγουρα προβάδισμα. Αυτή είναι η ευκαιρία σας και μαζί μπορούμε πάντα να τα καταφέρουμε.
Γιώργος Χαραλαμπάκης
BSc, MSc, MBA