Μήπως σας θυμίζουν κάτι οι φράσεις: “δε μπορούσε η ημέρα να έχει 30 ώρες;”, “με πιέζει ο χρόνος”, “πολύ ωραία ιδέα, όμως πίστεψε με…. δε προλαβαίνω…"; Αν ναι, δεν είστε οι μόνοι! Έρευνες σε προηγμένες χώρες δείχνουν πως οι άνθρωποι παραπονιούνται περισσότερο για έλλειψη χρόνου (προσωπικό ή εργασίας) και λιγότερο για χρήματα, περιβάλλον και ανθρώπινα δικαιώματα.
Που οφείλεται η υπερφόρτωση του χρόνου; Η κατανάλωση αποτελεί κίνητρο για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του ανθρώπου και έτσι συνεχώς επιθυμούμε νέα πράγματα, δημιουργούμε νέες ανάγκες, επιθυμούμε, επιθυμούμε, επιθυμούμε…. με συνέπεια να εργαζόμαστε περισσότερο για να εξοικονομήσουμε τα χρήματα που απαιτούνται για την ικανοποίηση των επιθυμιών μας. Μήπως έχετε μπλέξει σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;
Η ανάγκη του προγραμματισμού:
Ο σωστός προγραμματισμός είναι το κλειδί του άγχους για την διαχείριση του χρόνου μας:
- Μας δείχνει από πού ξεκινάμε (είμαστε) και που θέλουμε να πάμε,
- Μας δείχνει τα μέσα που χρειαζόμαστε για να φτάσουμε στο στόχο μας.
- Μας κάνει γνωστό, πότε πρέπει να αρχίσουμε τις ενέργειές μας, για να τις ολοκληρώσουμε μέσα στις προθεσμίες μας, αλλά και πόσο θα κοστίσουν.
Ο σωστός προγραμματισμός του χρόνου μας περιλαμβάνει μερικά σημαντικά βήματα:
- Να υπάρχουν στόχοι.. Μοιάζει αυτονόητο; Δεν είναι! Χωρίς να έχουμε ξεκάθαρους στόχους, δεν υπάρχει αντικείμενο δραστηριοποίησης. Επιπλέον οι στόχοι μας πρέπει να είναι: Ρεαλιστικοί, συγκεκριμένοι και σημαντικοί!
- Ανατεθούμε αρμοδιότητες. Σίγουρα, μέρος της δουλειάς που απαιτείται για την επίτευξη ενός στόχου μας, μπορεί να ανατεθεί σε κάποιους τρίτους. Κοιτάξτε γύρω σας, κάποιος συνάδελφός ή υφιστάμενος σας μπορεί να σας υποστηρίξει.
- Καθορίστε το σχέδιο δράσης σας . Αναλύστε τα στάδια και προσπαθήστε να καθορίσετε και την χρονική διάρκεια τους.
- Έχετε ορίσει ένα σχέδιο δράσης; Μείνε προσηλωμένοι σε αυτό!
Πέντε συμβουλές για την αποδοτική διαχείριση του χρόνου μας:
- Δημιουργούμε λίστα με προτεραιότητες για τους στόχους μας.
- Κάνουμε μια καθημερινή λίστα με θέματα που πρέπει να γίνουν και τα βάζουμε με σειρά προτεραιότητας.
- Ασχολούμαστε με κάθε μια εργασία τη φορά.
- Ρωτάμε τον ρωτάμε τον εαυτό μας: «Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω το χρόνο μου, με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη στιγμή;»
- Αν έχετε μια εργασία να πραγματοποιήσετε, κάντε την άμεσα. Ο καλύτερος τρόπος για να αρχίσεις, είναι να κάνεις το πρώτο βήμα.
Extra tips για την εξοικονόμηση του χρόνου μας:
- Δεν προσπαθούμε να εξοικονομήσουμε πάνω από 10 ώρες την εβδομάδα.
- Αναγνωρίζουμε το ποσοστό του χρόνου που ελέγχουμε εμείς και ασχολούμαστε με αυτό.
- Συγκεντρώνουμε όλες μαζί τις εργασίες τύπου “Δυο λεπτά θα μου πάρει” και τις αξιολογούμε: Μας πήρε αλήθεια, δύο λεπτά η κάθε μια;
- Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα προς όφελος μας (εφαρμογές, mail, ειδοποιήσεις)
- Συγκεντρώνουμε την προσοχή μας στις δραστηριότητες που έχουν σοβαρές επιπτώσεις και αποτελέσματα.
- Αναλύουμε την χρήση του χρόνου μας και δημιουργούμε ημερολόγιο τυπικής εβδομάδας.
- Προσαρμόζουμε τα παραπάνω τόσο στον χαρακτήρα μας, όσο και στην εργασία μας. Φτιάχνουμε το προσωπικό μας σύστημα αρχειοθέτησης.
- Και τέλος, κλείνουμε το κινητό μας όταν είμαστε στο μέσο μιας σημαντικής δραστηριότητας.
Remember: The bad news is time flies. The good news is you are the pilot (Michael Altshuler)