Αναπτυξιακός νόμος 2022
Ο Αναπτυξιακός Νόμος «Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη», στοχεύει στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μέσω της προκήρυξης καθεστώτων ενισχύσεων για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή θα δραστηριοποιηθούν στην ελληνική περιφέρεια.
Τα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων, θα παρουσιάζουν θεματική στόχευση σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους της ελληνικής οικονομίας που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην επόμενη περίοδο και είναι τα ακόλουθα:
- Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων
- Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων
- Νέο Επιχειρείν
- Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
- Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία
- Αγροδιατροφή - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων - αλιεία
- Μεταποίηση - Εφοδιαστική αλυσίδα
- Επιχειρηματική εξωστρέφεια
- Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων
- Εναλλακτικές μορφές τουρισμού
- Μεγάλες επενδύσεις
- Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας
- Επιχειρηματικότητα 3600
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το κάθε καθεστώς, ακολουθήστε τις αντίστοιχες υπερσυνδέσεις.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, αναμένεται να τεθεί σε εντός του 2022 και θα περιλαμβάνει σταθερούς κύκλους προκηρύξεων ανά καθεστώς, ώστε οι επενδυτές να έχουν τη δυνατότητα προετοιμασίας και καλύτερου προγραμματισμού των υποβολών των επενδυτικών τους σχεδίων.
Οι αιτήσεις υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων, θα υποβάλλονται βάσει του ύψους των επενδυτικών σχεδίων, αλλά και βάσει των οριζόμενων στα οικεία καθεστώτα. Οι φορείς υποδοχής των επενδυτικών σχεδίων είναι οι εξής:
- Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των περιφερειών της χώρας,
- Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας – Θράκης,
- Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
1. Δικαιούχοι των ενισχύσεων των καθεστώτων του Νέου Αναπτυξιακού είναι οι φορείς που κατά τη στιγμή έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική Επικράτεια και λειτουργούν με μία από τις ακόλουθες μορφές:
- Εμπορική εταιρεία,
- συνεταιρισμός,
- Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ),
- υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες δημοσιότητας πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,
- κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα,
- δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον:
- δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού,
- δεν έχει ανατεθεί από το κράτος αποκλειστικά σε αυτούς η προσφορά υπηρεσιών,
- δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 22.
2. Δικαιούχοι ενισχύσεων των καθεστώτων του Αναπτυξιακού Νόμου, είναι οι φορείς που ασκούν την δραστηριότητά τους σε επιλεγμένους τομείς της οικονομίας. Για να δείτε αν είστε επιλέξιμοι βάσει της δραστηριότητάς σας, πιέστε εδώ.
3. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στις ενισχύσεις του νέου επενδυτικού νόμου ορίζεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης:
- Για μεγάλες επιχειρήσεις, στο ποσό των 1.000.000 ευρώ
- Για μεσαίες επιχειρήσεις, στο ποσό των 500.000 ευρώ
- Για μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 250.000 ευρώ
- Για πολύ μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 100.000 ευρώ
- Για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, τους Αστικούς Συνεταιρισμούς, τις Ομάδες Παραγωγών και τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις, στο ποσό των 50.000 ευρώ.
4. Τα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια θα πρέπει πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις (Αρχικής Επένδυσης), προκειμένου να λάβουν ενισχύσεις για δαπάνες Περιφερειακού Χαρακτήρα:
- Δημιουργία νέας μονάδας,
- Επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας,
- Διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν,
- Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας.
Η αξιολόγηση των αιτήσεων, ανάλογα με το επιλεγόμενο καθεστώς, θα γίνεται είτε τη μέθοδο της συγκριτικής αξιολόγησης, δηλαδή με συγκριτική κατάταξη των επενδυτικών σχεδίων, είτε με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης, δηλαδή ανεξαρτήτως των λοιπών προτεινόμενων επενδύσεων.
A. Υποβολή επενδύσεων
Α.1. Έλεγχος κάλυψης των προϋποθέσεων υπαγωγής, σχεδιασμός του επενδυτικού σχεδίου και επιλογή του καταλληλότερου καθεστώτος.
Α.2. Συλλογή δικαιολογητικών και προσφορών για τη διαμόρφωση του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου.
Α.3. Εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας της επένδυσης.
Α.4. Συμπλήρωση απαιτούμενων αιτήσεων και ηλεκτρονική υποβολή υποστηρικτικών δικαιολογητικών και μελετών.
B. Αξιολόγηση επενδύσεων
Β.1. Παροχή υποστηρικτικών δικαιολογητικών και διευκρινήσεων
Β.2. Παρακολούθηση της διαδικασίας αξιολόγησης και έκδοσης των αποτελεσμάτων
Γ. Υλοποίηση επενδύσεων
Γ.1. Πραγματοποίηση προγραμματισμένων δαπανών
Γ.2. Τεκμηρίωση και υποβολή αιτημάτων τροποποίησης του επενδυτικού σχεδίου
Γ.3. Συγκέντρωση και οργάνωση δικαιολογητικών μερικής υλοποίησης της επένδυσης
Γ.4. Υποβολή αιτήματος ενδιάμεσου ελέγχου, μερικής υλοποίησης της επένδυσης
Γ.5. Παρακολούθηση διαδικασιών εκταμίευσης/λήψης των αντίστοιχων ενισχύσεων
Γ.6. Συγκέντρωση και οργάνωση δικαιολογητικών ολοκλήρωσης της επένδυσης
Γ.7. Υποβολή αιτήματος τελικού ελέγχου, ολοκλήρωσης της επένδυσης
Γ.8. Παρακολούθηση διαδικασιών εκταμίευσης/λήψης των υπολειπόμενων ενισχύσεων
Στα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου, παρέχονται τα ακόλουθα ήδη ενισχύσεων:
- Φορολογική απαλλαγή,
- Επιχορήγηση, μόνο για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις,
- Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing),
- Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, η οποία παρέχεται μόνο αυτοτελώς,
- Δικαιώματος χρήσης της διαδικασίας ταχείας αδειοδότησης,
- Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου
Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο Αναπτυξιακό Νόμο μπορούν να λαμβάνουν ενισχύσεις για επιλέξιμες δαπάνες:
- Περιφερειακού χαρακτήρα για αρχική επένδυση, είτε αυτοτελώς, είτε σε συνδυασμό με ενισχύσεις μη περιφερειακού χαρακτήρα ή
- Aποκλειστικά μη περιφερειακού χαρακτήρα, σε καθεστώτα που προβλέπονται
Α. Επιλέξιμες Δαπάνες Περιφερειακών Ενισχύσεων
- Επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού:
- Η κατασκευή, επέκταση και εκσυγχρονισμός κτηριακών και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου,
- Η αγορά του συνόλου ή και μέρους των υφιστάμενων παγίων στοιχείων ενεργητικού (κτήρια, μηχανήματα και λοιπός εξοπλισμός), μιας επιχειρηματικής εγκατάστασης που έχει κλείσει,
- Η αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού,
- Τα μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού,
- Οι δαπάνες εκσυγχρονισμού ειδικών εγκαταστάσεων (που δεν αφορούν σε κτήρια) και μηχανολογικών εγκαταστάσεων.
- Επιλέξιμες δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού:
- Μεταφορά τεχνολογίας μέσω της αγοράς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, ευρεσιτεχνιών, τεχνογνωσίας και μη κατοχυρωμένων τεχνικών γνώσεων,
- Συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, πιστοποιήσεων, προμήθειας και εγκατάστασης λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης.
- Μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται για περίοδο 2 ετών
Β. Επιλέξιμες Δαπάνες ΕΚΤΟΣ Περιφερειακών Ενισχύσεων
- Δαπάνες για Συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ
- Δαπάνες εκκίνησης για υπό ίδρυση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις
- Δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης
- Δαπάνες για Καινοτομία στις ΜμΕ
- Δαπάνες για διαδικαστική και οργανωτική καινοτομία για ΜμΕ και Μεγάλες Επιχειρήσεις
- Δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος
- Δαπάνες για μέτρα ενεργειακής απόδοσης
- Δαπάνες για τη συμπαραγωγή ενέργειας υψηλής απόδοσης από ΑΠΕ
- Δαπάνες για παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ
- Δαπάνες για εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης
- Δαπάνες για αποκατάσταση μολυσμένων χώρων
- Δαπάνες για ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων
- Δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση
- Δαπάνες για συμμετοχή ΜμΕ σε εμπορικές εκθέσεις
- Ενισχύσεις για εργαζομένους σε μειονεκτική θέση
Τα ποσοστά ενισχύσεων δαπανών Περιφερειακού Χαρακτήρα καθορίζονται από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022-2027 και κυμαίνονται:
- από 15% έως 60% του κόστους επένδυσης, για τις μεγάλες επιχειρήσεις,
- από 25% έως 70% του κόστους επένδυσης, για τις μεσαίες επιχειρήσεις,
- από 35% έως 80% του κόστους επένδυσης, για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Τα ποσοστά ενισχύσεων δαπανών ΕΚΤΟΣ Περιφερειακού Χαρακτήρα καθορίζονται βάσει του είδους επενδυτικής δαπάνης.
Για να δείτε το ποσοστό ενίσχυσης που λαμβάνουν οι Μεγάλες επιχειρήσεις στην περιοχή σας πιέστε εδώ. Αν είστε μικρή επιχείρηση (έως 10 άτομα πλήρους απασχόλησης) το ποσοστό που βλέπετε αυξάνεται κατά 10, αν είστε μικρή επιχείρηση (έως 10 άτομα πλήρους απασχόλησης) το ποσοστό που βλέπετε αυξάνεται κατά 20.
Το ποσό των ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθεί σε κάθε επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10.000.000 € (ή τα 5.000.000 € για το καθεστώς “Νέο Επιχειρείν”), εφόσον πληρείται η προϋπόθεση του ολοκληρωμένου χαρακτήρα Αρχικής Επένδυσης.
Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσό των ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1.000.000 €, για δαπάνες αποκλειστικά ΕΚΤΟΣ Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Η συμμετοχή της επιχείρησης στο συνολικό επιλέξιμο κόστος του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να γίνει είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι το 25% αυτού δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή (άρθρο 14 παρ. 14 Γ.Α.Κ.).
Οι ενισχυόμενοι φορείς από το χρόνο έναρξης του επενδυτικού σχεδίου μέχρι τη λήψη του διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων οφείλουν:
- να τηρούν βιβλία Γ’ κατηγορίας, εκτός των επενδυτικών σχεδίων με επιλέξιμο κόστος μικρότερο των 300.000 ευρώ,
- να τηρούν διακριτή λογιστική παρακολούθηση των μεγεθών που σχετίζονται με την υλοποίηση του σχεδίου,
- να τηρούν τους όρους της απόφασης υπαγωγής, εφόσον έχει εκδοθεί,
- να μην παύσουν την επιχείρηση,
- να μη διακόπτουν την παραγωγική δραστηριότητα της επένδυσης,
- να αποκτούν την κυριότητα του μισθωμένου εξοπλισμού (περιπτώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης) με τη λήξη της σύμβασης leasing,
- να μη μεταβιβάζουν ενισχυόμενα πάγια, εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν εντός εξαμήνου από καινούρια, ανάλογης αξίας και λειτουργίας,
- να μη μεταβάλλουν τον τόπο εγκατάστασης, παρά μόνο υπό όρους και με προηγούμενη έγκριση του αρμοδίου οργάνου,
- να μην εκμισθώνουν την ενισχυθείσας επένδυσης, παρά μόνο υπό όρους και με προηγούμενη έγκριση του αρμοδίου οργάνου,
- να μην συγχωνευθούν, απορροφήσουν ή απορροφηθούν από άλλη εταιρεία ή αποσχίσουν τον κλάδο της ενισχυθείσας επένδυσης, παρά μόνο υπό όρους και με προηγούμενη έγκριση της αρμόδιας Υπηρεσίας.
- να γνωστοποιούν κάθε μεταβολή των στοιχείων τους (επωνυμία, νομική μορφή, έδρα, στοιχεία επικοινωνίας, εταιρική σύνθεση κτλ.),
- να διατηρούν τις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (Ε.Μ.Ε.),
- να αναρτούν πινακίδα με αναφορά στην ένταξη στο Καθεστώς του Αναπτυξιακού Νόμου,
- να υποβάλλουν Δήλωση Φορολογικής Απαλλαγής (Δ.Φ.Α.) για κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής,
- να διατηρούν τα χαρακτηριστικά ειδικής αντιμετώπισης στην αξιολόγηση και στις παρεχόμενες ενισχύσεις.
Επιπλέον, οι φορείς πρέπει να διατηρούν λεπτομερείς φακέλους με τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά τεκμηρίωσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής για 10 έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης.
Να τονιστεί πως ως διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, ορίζεται μία περίοδος έξι (6) ετών από την ολοκλήρωση και πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου.