Σε μία εποχή που η παγκόσμια οικονομία σείεται από τις δονήσεις του COVID-19, οι επιχειρήσεις τόσο σε εγχώριο, όσο και σε διεθνές επίπεδο ψάχνουν μανιωδώς λύσεις, που θα τις βοηθήσουν να ανατρέψουν τις συγκυρίες, ώστε να αναδειχθούν νικήτριες στην κούρσα της πανδημίας. Μέσα σε ένα συνονθύλευμα από περίπλοκες στρατηγικές και λύσεις, το μυστικό είναι η επιστροφή στη βάση και η επιλογή στοχευμένων δράσεων, που αποφέρουν ισχυρό αντίκτυπο.
Εδώ και πολλά χρόνια γίνονται συζητήσεις για την επιχείρηση του μέλλοντος και τη σχέση της με τα ψηφιακά μέσα. Εντούτοις, την ίδια στιγμή η πλειοψηφία των μικρών και μεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων μένει αδρανής μπροστά στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση και συνεχίζει να ακολουθεί παρωχημένα επιχειρηματικά μοντέλα, αφήνοντας το τρένο της ανάπτυξης να πάει στην επόμενη στάση.
Σύμφωνα με έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), που βασίστηκε σε δεδομένα του Δεκεμβρίου 2019, οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ψηφιακά ανώριμες. Μόλις μία στις τέσσερις επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει συμμετοχή σε διαδικτυακή πλατφόρμα, ενώ μόνο το 20,5% των επιχειρήσεων έχουν ενσωματώσει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων. Τα νούμερα είναι εξίσου απογοητευτικά και όσον αφορά το ποσοστό των επιχειρήσεων που έχει υιοθετήσει εφαρμογές επεξεργασίας και ανάλυσης δεδομένων παραγωγικής και εμπορικής δραστηριότητας (π.χ. analytics, big data), το οποίο μετά βίας αγγίζει το 24,1%, ενώ ακόμη λιγότεροι είναι αυτοί που κάνουν χρήση εφαρμογών υπολογιστικού νέφους ή έχουν υιοθετήσει εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική τους διαδικασία, με τα ποσοστά να ανέρχονται σε 15% και 12,3% αντίστοιχα. Ταυτόχρονα, μόνο το 29,7% των επιχειρήσεων της έρευνας έχει πραγματοποιήσει την τελευταία τριετία επενδύσεις σε τεχνολογικό – ψηφιακό εξοπλισμό.
Η έλλειψη κατάρτισης, η δυσπιστία προς τα νέα εργαλεία επιχειρηματικότητας, καθώς και η έλλειψη των κατάλληλων χρηματοδοτικών ευκαιριών, αποτελούν τους κυριότερους παράγοντες που οι μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις αρνούνται ή και φοβούνται να κάνουν τα πρώτα βήματα προς την ψηφιοποίηση και την εναρμόνισή τους με τη νέα πραγματικότητα.
Γιατί μία επιχείρηση οφείλει να έχει ενεργή διαδικτυακή παρουσία; Πώς μπορεί να επωφεληθεί από την ψηφιακή πραγματικότητα; Ποιες είναι οι κατάλληλες επιλογές για τη μύηση στην ψηφιακή εποχή και πώς μπορούν να βρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια χρηματοδότησης; Οι ερωτήσεις είναι πολλές και εμείς είμαστε εδώ με τις σωστές απαντήσεις και λύσεις.
Σε μία εποχή που η διαδικτυακή εικόνα των επιχειρήσεων παίζει καθοριστικότερο ρόλο από την φυσική στη διαδικασία της αγοραστικής απόφασης, σε μία εποχή που 9 στους 10 Έλληνες κυκλοφορούν με ένα έξυπνο τηλέφωνο ανά χείρας και δέχονται πληροφορίες και ερεθίσματα 24/7, η δημιουργία ενός διαδικτυακού ιστότοπου και η παρουσία σε νευραλγικά κοινωνικά δίκτυα θεωρούνται προαπαιτούμενα. Εντούτοις, η απλή παρουσία στο διαδίκτυο δεν αρκεί. Στα πλαίσια της ψηφιακής επιχειρηματικότητας, οι οργανισμοί επιβάλλεται να έχουν ενεργή θέση σε κάθε ψηφιακό μέσο που χρησιμοποιούν, καθώς και να γνωρίζουν τους κατάλληλους τρόπους για την προώθηση και εκμετάλλευση των δεδομένων που προκύπτουν από τα μέσα αυτά.
Τα σύγχρονα εργαλεία και τεχνικές ψηφιακού μάρκετινγκ στοχεύουν στην αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, μέσω της βελτιστοποίησης της προσέγγισης και επικοινωνίας με τους χρήστες. Οι πιο ευρέως διαδεδομένες από αυτές τις τεχνικές είναι η βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (Search Engine Optimization), το μάρκετινγκ μηχανών αναζήτησης (Search Engine Marketing), το μάρκετινγκ περιεχομένου (Content Marketing), το μάρκετινγκ μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Social Media Marketing), το μάρκετινγκ ηλεκτρονικού εμπορίου (E-commerce Marketing), καθώς και το μάρκετινγκ μέσω κινητού τηλεφώνου (Mobile Marketing).
Τα κύρια πλεονεκτήματα του Ψηφιακού Μάρκετινγκ για τις επιχειρήσεις είναι:
• Αύξηση αναγνωρισιμότητας επωνυμίας και εδραίωση φήμης. Η σωστή χρήση του ψηφιακού μάρκετινγκ δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για τις μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, ώστε να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, δημιουργώντας ένα συνεπές και αναγνωρίσιμο εμπορικό σήμα. Η σωστή και στοχευμένη τοποθέτηση μηνυμάτων προώθησης της επωνυμίας στον ψηφιακό κόσμο, μπορεί να εκτοξεύσει άμεσα την αναγνωρισιμότητα των επιχειρήσεων, ενώ μέσα από σωστή διαδικτυακή διαχείριση των πελατειακών τους σχέσεων επιτυγχάνουν την εδραίωση της φήμης τους.
• Δημιουργία δεσμών με τους καταναλωτές. Ίσως το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο πλεονέκτημα του διαδικτύου είναι η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης του πομπού με τον δέκτη. Με την προϋπόθεση ότι η επιχείρηση θα εκμεταλλευτεί σωστά αυτό το πολύτιμο χαρακτηριστικό του ψηφιακού κόσμου, μπορεί να δημιουργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης και αφοσίωσης με τους πελάτες της, το πολυζήτητο brand loyalty.
• Μεγάλο αντίκτυπο, μικρό κόστος. Ένα ακόμη παντοδύναμο χαρακτηριστικό του διαδικτύου είναι το γεγονός ότι ο δέκτης μετατρέπεται σε πομπό. Ξεχάστε το Word of Mouth, γιατί το Word of Mouse ήρθε για να μείνει. Ο ψηφιακός καταναλωτής έχει φωνή και δε διστάζει να εκφράσει έντονα την άποψή του, δημιουργώντας περιεχόμενο που αφορά την επιχείρηση ή το προϊόν της. Συνεπώς, χτίζοντας ουσιαστικές σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες της, μία επιχείρηση μπορεί να μεγιστοποιήσει την ωφέλεια που λαμβάνει από τα ψηφιακά μέσα δαπανώντας μικρούς προϋπολογισμούς.
• Αποτελεσματικότερη μέτρηση απόδοσης επενδυμένου κεφαλαίου. Τα οφέλη των σύγχρονων εργαλείων ψηφιακού μάρκετινγκ δεν περιορίζονται στις επικοινωνιακές προσπάθειες μίας επιχείρησης, αλλά αποτελούν πηγή έγκυρων μετρήσεων απόδοσης των ψηφιακών καμπανιών προώθησης, οι οποίες μπορούν να αναλυθούν και να παρακολουθούνται έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η βέλτιστη απόδοση, ενώ οι αντίστοιχες μετρήσεις για τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές και έντυπες διαφημίσεις είναι συχνά λιγότερο ακριβείς και στοχευμένες. Εξαιτίας αυτού, το ψηφιακό μάρκετινγκ χαρακτηρίζεται ως πιο προσιτό από το παραδοσιακό μάρκετινγκ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και από επιχειρήσεις με μικρούς προϋπολογισμούς.
• Αποτελεσματικότερη στόχευση προωθήσεων. Χάρη στις εξελιγμένες δυνατότητες του, το ψηφιακό μάρκετινγκ, επιτρέπει τη στοχευμένη προώθηση των επικοινωνιακών προσπαθειών. Εν αντιθέσει, με τα παραδοσιακά μέσα προώθησης που προσεγγίζουν ένα ευρύτερο κοινό ασχέτως της συνάφειάς του με το προϊόν ή την υπηρεσία, το ψηφιακό μάρκετινγκ προσδιορίζει με ακρίβεια τους δέκτες του μηνύματος. Η υπεροχή του έναντι των παραδοσιακών μέσων όμως δεν σταματά εκεί, καθώς τα μηνύματα που προωθούνται μέσω διαδικτύου εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά ανάκλησης στη μνήμη των δεκτών. Αυτό συμβαίνει, διότι ο χρήστης καταναλώνει ενεργά το προωθητικό περιεχόμενο, εφόσον έχει ήδη στραμμένη την προσοχή του στο αντίστοιχο μέσο, φαινόμενο που δεν ισχύει εξίσου για τα παραδοσιακά μέσα. Οι τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές διαφημίσεις προσεγγίζουν ένα ευρύτερο κοινό, ενώ οι πληρωμένες διαφημίσεις στο διαδίκτυο δίνουν τη δυνατότητα στενότερης εστίασης και επομένως επιτρέπουν πιο αποδοτικές διαφημιστικές καμπάνιες.
• Επεκτασιμότητα επιχείρησης και αύξηση πελατολογίου. Στην ψηφιακή εποχή, οι περισσότεροι καταναλωτές διενεργούν έρευνα αγοράς μέσω διαδικτύου. Το ψηφιακό μάρκετινγκ επιτρέπει την αύξηση των πωλήσεων, κάνοντας την επιχείρηση πιο ορατή και προσβάσιμη σε ένα ευρύτερο φάσμα δυνητικών πελατών ακόμη και σε περιοχές γεωγραφικά απομακρυσμένες.
Ανακεφαλαιώνοντας, γνωρίζουμε ότι η μέση ελληνική επιχείρηση απέχει αρκετά από τα ψηφιακά standards που επιτάσσει η σημερινή πραγματικότητα. Γνωρίζουμε επίσης τον λόγο που είναι αναγκαία η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή. Εντούτοις, το καίριο ερώτημα που προβληματίζει πολλές επιχειρήσεις είναι η μέθοδος χρηματοδότησης αυτής της μετάβασης. Η Δράση «Εργαλειοθήκη Ανταγωνιστικότητας ΜΜΕ», είναι ένα από τα διαθέσιμα επενδυτικά εργαλεία, που μεταξύ άλλων ενισχύουν και δαπάνες ένταξης στην ψηφιακή εποχή.H Alpha Plan Consultants εδώ και πολλά χρόνια βρίσκεται δίπλα στη μικρομεσαία επιχείρηση προσφέροντας ολοκληρωμένες επενδυτικές προτάσεις και λύσεις. Εμείς είμαστε δίπλα σας, εσείς δεν έχετε παρά να κάνετε τη σωστή επιλογή ξεκινώντας με ένα τηλέφωνο στα γραφεία μας.
Αθανασία Πανταλίδου
EU Programs Communication Manager
and Business Consultant