Όταν είσαι ηγέτης – ανεξάρτητα από το πόσο καιρό βρίσκεσαι σε αυτή τη θέση ή πόσο δύσκολο ήταν το ταξίδι σου για να φτάσεις εκεί – αν δε καταφέρεις να βγάλεις στην επιφάνεια τον καλύτερο εαυτό των εργαζομένων σου, τότε είσαι απλά ο επικεφαλής μιας επιχείρησης!
Η δύναμη που πηγάζει από μια ηγετική θέση οδηγεί πολύ συχνά, ανώτερα στελέχη στο να αποκτήσουν εμμονή με τον έλεγχο και τις διαδικασίες, εμμονή η οποία εντείνεται περαιτέρω από την εμφάνιση του φόβου (φόβος για πιθανή αποτυχία, φόβος απώλειας μπόνους ή φόβος μη επίτευξης του στόχου).
Πάρτε για παράδειγμα μια εταιρία διανομής τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου. Όταν οι διευθυντές της αποθήκης κλήθηκαν να μειώσουν το κόστος και να βελτιώσουν τους χρόνους παράδοσης, ξεκίνησαν εντατικούς και μετρήσιμους ελέγχους στους οδηγούς που παρέδιδαν γάλα και ψωμί σε εκατομμύρια πελάτες. Η αυστηρή προσήλωση σε καταγραφή λιστών με επιδόσεις, χρόνους, προβλήματα, σφάλματα, καταγγελίες κλπ, δεν αποτέλεσε εμπνευσμένη πρακτική σε κανένα επίπεδο, τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα, ενώ επιπλέον οι οδηγοί - πολλοί από τους οποίους δούλευαν στην εταιρία για δεκαετίες – ήταν δυσαρεστημένοι.
Αυτός ο τύπος ηγεσίας από «την κορυφή προς τα κάτω» είναι ξεπερασμένος και το πιο σημαντικό… είναι αντιπαραγωγικός! Με την αποκλειστική εστίαση στον έλεγχο και την επίτευξη των στόχων και όχι στον άνθρωπο-εργαζόμενο, οι ηγέτες καθιστούν τελικά δυσκολότερη την επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων τους. Το κλειδί λοιπόν είναι να βοηθήσουμε τους εργαζομένους να αισθανθούν ουσιαστικά χρήσιμοι και δίνοντας τους κίνητρα να ενεργοποιηθούν, ώστε να μπορούν να δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό.
Πως μπορούμε το πετύχουμε;
Ένας από τους καλύτερους τρόπους είναι να υιοθετηθεί η νοοτροπία ενός ηγέτη – υπηρέτη. Για να το ξεκαθαρίσουμε, οι ηγέτες αυτοί που έχουν την ταπεινοφροσύνη, το θάρρος και τη διορατικότητα να παραδεχτούν ότι μπορούν να επωφεληθούν από την εμπειρία των άλλων - αυτών που έχουν λιγότερη εξουσία από ίδιους – είναι αυτοί που δημιουργούν μια κουλτούρα μάθησης και μια ατμόσφαιρα που ενθαρρύνει τους υφισταμένους τους να δώσουν τελικά στην επιχείρηση ότι καλύτερο μπορούν.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε τους υπαλλήλους σας να κάνουν τη δουλειά τους καλύτερα ;
Είναι απλό: Αντί να τους λέτε πώς να κάνουν καλύτερα τις δουλειές τους, αρχίστε να τους ρωτάτε, τι μπορείτε να κάνετε εσείς για να τους βοηθήσετε να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους. Τα αποτελέσματα αυτής της προσέγγισης μπορεί να σας εντυπωσιάσουν!
Ας εξετάσουμε το παράδειγμα της επιχείρηση παράδοσης τροφίμων που αναφέρθηκε παραπάνω. Όταν η επιχείρηση αυτή χρειάστηκε να ανταγωνιστεί νεοεισερχόμενες εταιρίες στον χώρο της εξυπηρέτηση πελατών, χρειαζόταν την υποστήριξη των υπαλλήλων της που παρείχαν την υπηρεσία αυτή – ενώ επιπλέον, χρειάζονταν και νέες ιδέες που θα μπορούσαν να κάνουν την επιχείρηση πιο ανταγωνιστική στο θέμα της εξυπηρέτησης.
Μετά από συνάντηση και εκπαίδευση με τους συμβούλους της PricewaterhouseCoopers, η ομάδα διαχείρισης της εξυπηρέτησης πελατών, προσπάθησε να δημιουργήσει μια νέα μορφή προσέγγισης στις εβδομαδιαίες συναντήσεις επιδόσεων με τους οδηγούς.
Η νέα προσέγγιση;
Οι διευθυντές εκπαιδεύτηκαν απλά να ρωτούν τους οδηγούς τους: "Πώς μπορώ να σας βοηθήσω για να παρέχετε άριστη εξυπηρέτηση;" Αρχικά υπήρξε τεράστιος σκεπτικισμός, όπως μπορείτε να φανταστείτε, όμως καθώς οι διαχειριστές αποθηκών εξακολουθούσαν να ρωτούν "πώς μπορώ να σας βοηθήσω να παραδώσετε εξαιρετικές υπηρεσίες;" ορισμένοι οδηγοί άρχισαν να κάνουν προτάσεις. Για παράδειγμα, ένας οδηγός πρότεινε οι παραγγελίες που περιέχουν προϊόντα που οι γονείς δίνουν στα παιδιά τους στο σχολείο, να παραδίδονται νωρίς το πρωί, ενώ ένας άλλος οδηγός πρότεινε έναν νέο τρόπο να καταγραφής ελλείψεων των αποθεμάτων, έτσι ώστε να μη μένουν οι πελάτες από τα τρόφιμα που επιθυμούν.
Αυτές και άλλες μικρές αλλαγές δημιούργησαν έναν ενάρετο κύκλο: Όσο οι οδηγοί έβλεπαν την επιχείρηση να πιστεύει και να εφαρμόζει τις ιδέες τους, τόσο πιο πρόθυμοι ήταν να προσφέρουν περισσότερες ιδέες και λύσεις με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών. Ενώ και οι διευθυντές αποθηκών έμαθαν ότι κάποιες προσπάθειες τους να εξορθολογήσουν διαδικασίες με σκοπό την έγκαιρη παράδοση των παραγγελιών, δεν είχαν πάντα τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Αυτό που συμβαίνει είναι το εξής: οι εργαζόμενοι της επιχείρησης σας, συχνά γνωρίζουν καλύτερα από εσάς πώς να παραχθεί μια εξαιρετική δουλειά. Ο σεβασμός προς τις ιδέες τους και η ενθάρρυνσή τους να δοκιμάσουν νέες προσεγγίσεις, θα οδηγήσουν στην βελτίωση των υπηρεσιών της επιχείρησης σας.
Κάποιοι ηγέτες συχνά δεν βλέπουν την πραγματική αξία των εργαζομένων τους στις "χαμηλές βαθμίδες". Αλλά όταν οι ηγέτες είναι ταπεινοί, δείχνουν σεβασμό και ρωτούν πώς μπορούν να εξυπηρετήσουν τους εργαζόμενους τους, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι εξαιρετικά. Η ταπεινοφροσύνη που τους χαρακτηρίζει, καθόλου δεν σημαίνει ότι έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση ή ότι τηρούν κάποια στάση «υποτέλειας». Τουναντίον, αυτού του είδους η ηγεσία τονίζει την ευθύνη ενός ηγέτη και αυξάνει το κύρος του στα μάτια των υφιστάμενων του.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο του Dan Cable στη σελίδα: Harvard Business Review
Photos: Freepik