Δυσκολίες στην επικοινωνία και πως μπορούμε να τις ξεπεράσουμε
"Δεν μπορούμε παρά να επικοινωνούμε" ..... και είναι κάτι που μοιάζει απλό, όμως δεν είναι! Η ανταλλαγή πληροφοριών, μηνυμάτων, λέξεων και σκέψεων μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ανθρώπων, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Κάθε φορά που επικοινωνούμε με κάποιον προσπαθούμε να εκφράσουμε κάτι. Έχουμε στόχο:
• Να μας καταλάβουν,
• να μας αποδεχθούν και
• να φέρουμε αποτελέσματα
Για αυτό στέλνουμε πληροφορίες - μηνύματα (τόσο λεκτικά όσο και μη). Ωστόσο:
• 9 στις 10 παρεξηγήσεις οφείλονται στο ότι δε δίνουμε σημασία σε αυτό που είναι σημαντικό για τον άλλο, ενώ
• ποσοστό από 30 έως 70% της προσπάθειας των εργαζομένων, χάνεται εξ αιτίας προβληματικής επικοινωνίας.
Κανείς δεν είναι τέλειος, ούτε καν ο εγκέφαλος μας. Δεδομένου ότι:
- Μιλάμε με 60 λέξεις το λεπτό,
- ακούμε με 120 λέξεις το λεπτό και
- σκεπτόμαστε με 600 λέξεις το λεπτό, το μυαλό μας εύκολα προτρέχει και έχει συχνά την τάση να «πέφτει» σε σφάλματα. Συγκεκριμένα:
1. Σφάλματα γενίκευσης
2. Σφάλματα γνωστικής διαφωνίας
3. Αφαιρετική σκέψη (το μυαλό μας, η σκέψη μας, δεν ακολουθεί λογική πορεία)
4. Δεν λειτουργεί μεθοδικά, ορθολογικά
5. «Λειτουργεί» επιλεκτικά και συγκριτικά
6. «Κολλάει» σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες
Τα πιο κοινά προβλήματα που εμποδίζουν την επικοινωνία μεταξύ των συνομιλητών συνοψίζονται ως εξής:
• Μιλάμε πολύ και δεν ακούμε αρκετά.
• Αγνοούμε συχνά ότι κουβαλάμε τις υποκειμενικές απόψεις, γνώμες, προκαταλήψεις και κυρίως αγνοούμε τα ίδια και για τον συνομιλητή μας.
• Δεν ακούμε ενεργητικά
• Δεν λαμβάνουμε υπόψη τη μη λεκτική επικοινωνία
• Είμαστε σίγουροι ότι γνωρίζουμε το πραγματικό θέμα, ενώ συχνά πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό.
Τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιώσουμε τον τρόπο που επικοινωνούμε; Διαβάστε και ακολουθείστε τις κάτωθι χρήσιμες συμβουλές για μια αποτελεσματικότερη επικοινωνία:
- Αν θέλετε να πείσετε τον συνομιλητή σας για την άποψη σας…. Αποφύγετε τις αντιπαραθέσεις, είναι ο καλύτερος τρόπος για να επιβληθείτε. Σεβαστείτε τη γνώμη του άλλου και μην υπερτονίζεται τα λάθη του. Αν έχετε άδικο, παραδεχθείτε το ανοιχτά.
- Ακούστε προσεκτικά τον άλλον πριν εκφραστείτε και μην βγάζετε βιαστικά συμπεράσματα. Κάντε ερωτήσεις και υποδεχθείτε με ενδιαφέρον τις ιδέες και τις επιθυμίες του άλλου.
- Προετοιμάστε το μήνυμα που θέλετε να μεταδώσετε, παραμείνετε απλοί και συνοπτικοί.
- Ενδιαφερθείτε πραγματικά για τον άλλον, κάντε τον να νιώσει σημαντικός και κάντε το….. ειλικρινά.
- Μην κριτικάρετε, μην καταδικάζεται και μην γκρινιάζετε.
- Μην αναφέρεστε ονομαστικά όταν ασκείτε κριτική. Μιλήστε σε τρίτο πρόσωπο, δημιουργώντας κλίμα θετικής ψυχολογίας.
- Μην υπερβάλλετε και μην υπόσχεστε πράγματα που δεν μπορείτε να τηρήσετε.
- Να θυμάστε το ονοματεπώνυμο του άλλου, είναι σημαντικό για αυτόν.
- Για αυτά που δε λέγονται με λόγια.... μη ξεχνάτε τη γλώσσα του σώματος!